בטח שאלתם את עצמיכם הרבה פעמים -
האם יש כסף כיום במוזיקה?
מהם השינויים שעבר עולם המוזיקה במאה השנים האחרונות?
ואיפה ההזדמנויות החדשות שיש בעולם החדש הזה לנו, למוזיקאים?
הי חברים יקרים!
אני בסטודיו שלי :)
קודם כל, הבלוג הזה מתחיל להגיע ליותר ויותר תפוצה וזה מאוד מרגש אותי!
בשנה 2022 קראו את הבלוג הזה כבר 6,000 איש, וזה רק בשנה אחת! והכל התחיל מבלוג קטן של 2-3 קוראים בערך, וגם זה במקרה הטוב. בקיצור, זה מרגש אותי מאוד לראות את זה גדל והולך!
כל הפניות שאני מקבל, והשיחות ייעוץ שייצא לי להעביר לכם, קוראי הבלוג הזה, נותנים לי הרבה כוח להמשיך ולכתוב מאמרים. אז שוב תודה רבה לכם, קוראי הבלוג הנאמנים, על התמיכה ועל הפניות והתגובות!
לפני שנצלול למאמר של היום, רציתי להזכיר שאני מקיים אחת לשבוע פגישת ייעוץ טלפונית בחינם, לגבי כל נושא שעולה לכם שקשור למוזיקה או לעיסוק בעולם המושיקה, אז אל תהססו לפנות אליי כאן!
אז הנה קישור לקביעת פגישה:
אז הפעם החלטתי לכתוב על נושא שכבר הרבה זמן רציתי לכתוב עליו, וזה יהיה פוסט ראשון בסדרה, על תעשיית המוזיקה, על השינויים שהתעשייה הזאת עברה במאה השנים האחרונות, מאז שנוצרה בתחילת המאה ה-19, ועל מה אנחנו המוזיקאים צריכים לדעת כדי לא להישאר מאחור בעולם הדיגיטלי החדש.
רוצים אמ;לק?
להיות יזמים זה המפתח!
ליזום, לא לחשוש, לדעת שהעולם משתנה כל הזמן, והוא הולך להשתנות עוד הרבה פעמים לאורך הקריירה שלכם.
אז להיות מה שנקרא agile באנגלית, גמישים ועם ראש פתוח לשינויים, ולהיות יזמים, זה המפתח להצלחה בעולם של תעשיית המוזיקה המשתנה כל הזמן!
אז יאללה, נצלול פנימה!
תעשיית עסקי המוזיקה היא מיזם עולמי של מיליארדי דולרים, המקיף מגוון רחב של פעילויות ושחקנים, החל מחברות תקליטים ומוציאי מוזיקה ועד שירותי סטרימינג ומקומות מוזיקה חיה. בשנים האחרונות, התעשייה עברה שינויים משמעותיים כאשר עליית הטכנולוגיות הדיגיטליות והאינטרנט שיבשו את המודלים העסקיים המסורתיים ויצרו הזדמנויות חדשות עבור אמנים וחברות מוזיקה.
מה שתמיד הדהים אותי הוא אחד השינויים הגדולים ביותר בתעשיית המוזיקה, שהיה המעבר מפורמטים פיזיים כמו תקליטורים ותקליטי ויניל לפורמטים דיגיטליים כמו MP3 ושירותי סטרימינג. זה הקל על צרכנים לגשת למוזיקה, אבל זה גם הוביל לירידה בהכנסות של חברות מוזיקה, שכן מוזיקה דיגיטלית נמכרת לרוב במחיר נמוך יותר מאשר פורמטים פיזיים.
דיסק של מוזיקה - פעם היו לי מאות של דיסקים, כולל כל האלבומים של רדיוהד ושל Dire Straits. מי צריך היום דיסקים, תגידו לי?
(או אולי אתם שואלים, מה זה בכלל דיסקים?? 😊)
כדי להסתגל לנוף המשתנה הזה, חברות מוזיקה רבות פנו לשירותי סטרימינג כדרך להגיע לקהל רחב יותר ולייצר הכנסות. שירותי סטרימינג כמו Spotify ו-Apple Music מציעים לצרכנים גישה לקטלוג מוזיקה עצום תמורת דמי מנוי חודשיים, והם הפכו למקור הכנסה חשוב יותר ויותר לתעשיית המוזיקה.
עם זאת, עליית הסטרימינג יצרה גם אתגרים עבור התעשייה. אמנים וחברות מוזיקה רבות מתחו ביקורת על שירותי סטרימינג על כך שאינם משלמים מספיק בתמלוגים, וחלקם קראו לשנות את אופן חלוקת ההכנסות מהסטרימינג.
מגמה מרכזית נוספת בתעשיית המוזיקה היא החשיבות הגוברת של מוזיקה חיה. עם ירידה במכירות התקליטים, אמנים רבים מסתמכים על סיבובי הופעות והופעות חיות כדי לייצר הכנסות, וזה הוביל לפריחה בשוק המוזיקה החיה. אולמות ופסטיבלים של מוזיקה חיה הפכו לשחקנים מרכזיים בתעשייה, והצמיחה של שוק המוזיקה החיה הובילה לתחרות מוגברת על כישרונות מובילים ולמחירי כרטיסים גבוהים יותר לצרכנים.
אולי יעניין אתכם - עוד על קורס מוזיקה לקולנוע, בפוסט הבא
בסך הכל, תעשיית עסקי המוזיקה נמצאת בתנופה, כאשר מודלים עסקיים מסורתיים מופרעים על ידי טכנולוגיות חדשות ושינוי התנהגות צרכנים. ככל שהתעשייה תמשיך להתפתח, יהיה מעניין לראות כיצד חברות מוזיקה ואמנים מסתגלים ומנצלים הזדמנויות חדשות.
אז מה למדנו כאן היום?
שתעשיית המוזיקה היא עולם עשיר מאוד, גם בכסף וגם בהזדמנויות, וכל שעלינו לעשות כאמנים ומוזיקאים, זה להיות עירניים לשינויים של הגלים של הים שכולנו שטים בו.
שיהיה בהצלחה לכולכם!
רוצים להתייעץ איתי עוד, בחינם?
אחרי הרבה שנים שאני מייעץ למוזיקאים על ענייני קריירה, תעסוקה, מה לעשות בחיים בעולם המוזיקה, ואחרי שאני זוכר כמה משברים היו גם לי באופן אישי בתחום הזה,
החלטתי לתת שעה בשבוע של ייעוץ טלפוני, ללא תשלום.
מוזמנים להתייעץ לגבי בחירות בקריירה, לגבי איפה ללמוד מוזיקה, עם מי ללמוד, מה לעשות אחרי הלימודים, וכל דבר אחר שאני יכול לעזור לכם בו.
כאמור, פגישות אלו הן ללא תשלום, משהו שאני הייתי שמח לקבל כאשר גם אני הייתי בתחילת דרכי בתחום המוזיקה, ועם הרבה שאלות ותסבוכים... :)
אז הנה קישור לקביעת פגישה:
פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?
אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית.
אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד.
האולפן שלי בגבעתיים
אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, ומוזיקה למחול, בין השאר ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם. לעוד פרטים על קורסים בהלחנה שאני מעביר במסגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים