לפני שנצלול, אם אתם לא יודעים מה זה תמלוגים ממוזיקה, או לא מאמינים שאפשר להתרפנס מזה (ועוד כמו עובדי הייטק!), אז אתם חייבים לראות את הסרטון הבא:
הי חברות וחברים!
בנושא תמלוגים מחו"ל והאם אקו"ם אוספים אותם (כמו שצריך):
בשורה התחתונה: אקו"ם "כן" אוספים תמלוגים מחו"ל.
בשורה הבאמת תחתונה: אקו"ם לא באמת אוספים תמלוגים מחו"ל
ולמה זה ככה?
למי שמבין איך עולם התמלוגים עובד, זה אחד מהעולמות המסובכים והמיושנים ביותר שעדיין לא עברו אדפטציה דיגיטלית אמיתית למאה ה 21.
אז קודם כל, לפני שנמשיך - תשמעו – כבר הרבה שנים אני חולם לעשות כזה דבר.
ללמד סופסוף מאלף ועד תו איך להלחין מוזיקה!
הנה דוגמא פשוטה:
אם מוזיקה שלי מושמעת ביפן (סיפור אמיתי), ואני חבר אקו"ם.
פעם, כשהייתי רק חבר אקו"ם, בלי להיות באגודה בחו'ל, צלצלתי לאקום ושאלתי כמה זמן ייקח לי לראות בחשבון הבנק את התמלוגים על השמעה ביפן.
המזכירה באקו"ם אמרה לי במפורש, ואני מצטט: "זה יכול לקחת עד 4 שנים, וגם זה לא בטוח".
אני אמרתי לעצמי: אוקיי, שוטף פלוס 30 או 60 אני מכיר, אבל שוטף פלוס 4 שנים??!!
יש פה כנראה בעיה!
ואז נרשמתי לארגון PRS באנגליה, ועשיתי החרגה טריטוריאלית, שזה מה שאני ממליץ לכל מי שהמוזיקה שלו מושמעת בחו'ל לעשות (להירשם לאחד מהאיגודים מהגדולים: PRS, BMI, Ascap)
ולמי שרוצה את ההסבר הטיפה יותר מעמיק:
אם מוזיקה שלי הושמעה ביפן, אקו"ם לא עובדים ישירות עם אגודת התמלוגים היפנית.
אקו"ם זה משהו פצפון ביחס לאגודות האחרות בעולם.
אז האגודה היפנית מעבירה קודם כל את התמלוגים לאחת מהאגודות הגדולות (אלה שרשומות בפסקה הקודמת) ואז הן מעבירות את זה לאקו"ם.
כל העברה כזאת לוקחת בערך שנה. אמיתי לגמרי, זה עדיין עובד כמו בשנת 1900, שאז בערך נוסדו האגודות הגדולות.
אז כבר הגענו לשנתיים לפחות, מרגע שהמוזיקה שלך הושמעה ביפן, ועד שהיא מגיעה לאקו"ם.
ואח"כ עוד כמה חודשים עד שאקו"ם מעבירה לך את הכסף.
וכמו בכל טלפון שבור כזה, עם כל כך הרבה מתווכים בדרך, ומטבעות שונים, הסיכוי שהתמלוג יגיע במלואו לאקו"ם הוא למעשה אפסי.
בקיצור, אם קראתם את כל זה:
אם המוזיקה שלכם בעיקר בחו'ל (למשל אם אתם עושים מוזיקה לסרטים או ספריות כמו שאני למשל עושה), תירשמו באחת מהאגודות הגדולות, ותשאירו את אקו"ם רק לישראל.
מקווה שעשיתי פה סדר לאנשים בעניין!
רוצים להתייעץ איתי לגבי המוזיקה שלכם, תמלוגים עליה, או להכניס אותה לעולם הסינק - כלומר לספריות וקטלוגים?
דברו איתי כאן!
זהו. תודה רבה על הקריאה!
רוצים להתייעץ איתי עוד, בחינם?
ליוצרי תוכן:
אם יש לכם פרויקט או סרט שצריך מוזיקה, ואתם רוצים להתייעץ על איפה למצוא את סוג המוזיקה שאתם מחפשים, או איך למצוא רפרנסים מתאימים לסרט שלכם, או כל ייעוץ מוזיקלי אחר, אל תהססו לפנות אליי!
סטודנטים לקולנוע:
רק שתדעו שכל שנה אני עושה מוזיקה לשני סרטי סטודנטים בהתנדבות! אני אוהב מאוד לעבוד עם סטודנטים, ואתם מוזמנים לשלוח לי מייל בנושא!
למוזיקאים:
אחרי הרבה שנים שאני מייעץ למוזיקאים על ענייני קריירה, תעסוקה, מה לעשות בחיים בעולם המוזיקה, ואחרי שאני זוכר כמה משברים היו גם לי באופן אישי בתחום הזה, החלטתי לתת שעה בשבוע של ייעוץ טלפוני, ללא תשלום.
מוזמנים להתייעץ לגבי בחירות בקריירה, לגבי איפה ללמוד מוזיקה, עם מי ללמוד, מה לעשות אחרי הלימודים, וכל דבר אחר שאני יכול לעזור לכם בו.
כאמור, פגישות אלו הן ללא תשלום, משהו שאני הייתי שמח לקבל כאשר גם אני הייתי בתחילת דרכי בתחום המוזיקה, ועם הרבה שאלות ותסבוכים... :)
פעם ראשונה שלכם בבלוג הזה? אז מי אני?
אני ד"ר עמית ויינר, מלחין, ופסנתרן, וראש המחלקה ליצירה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שנבחרה כאחת מעשר המחלקות הטובות בעולם בתחום ההלחנה הרב תחומית. אני עובד עם החברות יוניברסל, סוני, וורנר, מגהטראקס, מארה"ב, ועוד. אני מלחין מוזיקה לקולנוע וטלוויזיה, ומוזיקה למחול, בין השאר ללהקת המחול פרידאנס בניו יורק, מהחשובות בעולם.